A Queen Mary nyomában - 5.nap

2011.05.07. 05:39

Elértük az Atlanti-Óceán közepét!!! Ma haladtunk el az amerikai és európai kontinenseket hátukon cipelő tektonikai lemezek találkozásának vonala felett. Jelentem ugyanannyira nem éreztem semmit, mint anno az amerikás magyarok, amikor útban hazánk felé átrepültek a Vasfüggöny felett... Egyébként a szél mérséklődött és a Patrik kapitány tájékoztatása alapján, ezekben a napokban mi vagyunk az éppen folyamatban lévő átkelések nyertese! Beszélt a partner Celebrity hajótársaság két hajójának parancsnokával, akik tőlünk jóval északabbra haladnak Európa felé és zárt felhőzetről, valamint erős szélről, hullámzásról számoltak be. Természetesen a konklúzió: a Royal Caribbean mindig jó időt biztosít az utasainak... (Jelen jegyzetemet az UFO-ban vetem "klaviatúrára", s éppen a sivító, fütyülő szelet hallgatom a halk bármuzsika kísérőjeként. Ez azért annyira nem a jó idő jele, de távol álljon tőlem az elégedetlenség!!!)

 
Ma privát rendezvényen köszöntötték a színházban összegyűlt törzsutasokat, akik a legutóbbi adatok szerint több, mint 5.500.000-en vannak, s ezen létszámból a mi hajónkon több, mint 1700-an vesznek részt az átkelésen. Állítólag nincs a világon még egy ilyen nagy tagsági körrel bíró hűség program. Impozáns számok, nem igaz? Ezúttal is köszöntötték a hajón utazók közötti rekordert, aki már 750 éjszakánál is több időt töltött a Royal Caribbean hajóinak fedélzetén. Mint majdnem mindig, most is elhangzott az üveg pezsgő átadásakor a kérdés: a hajón lakik a kedves visszatérő vendég? 
Természetesen komolyan veszik a törzsutasok szerepét az eladások során, hiszen minél többet utazik valaki, annál nagyobb a hajótársaság bevétele, feltéve, hogy a vendég visszatérő lesz ugyanazon kompániához. S, mint a légiközlekedésben is, már a hajózásban is megjelentek a szövetséges csoportulások, ahol három-négy-öt céget úgy próbálnak egy érdekcsoportba tömöríteni, hogy az kiszolgálhassa az összes felmerülő igényt. A már említett Royal Caribbean többek között a Celebrity és az Azamara Cruises üzemeltetőkkel társult, ilyetén megpróbálva kiszolgálni a családos, a fiatalos, az elegánsabb és az idő bővében lévő idősebb vendégkörök igényeit. S aki visszatér, az már a kapott kedvezmények miatt sem igyekszik máshova átpártolni, már persze, ha nem érte csalódás... 
 
A rangidős tisztek is az ügyfelek megtartásán munkálkodnak, elég nagy szigorral és sokszor nem feltétlenül igazságos módszerekkel a beosztott személyzet standardok közé kényszerítésével. Így aztán teljesen más kép alakul ki az utasban a tisztekről, mint ha a beosztottak szemével látnák a feljebbvalókat. Velünk, utasokkal, vendégekkel senki sem meri azt megengedni, hogy ne mosolyogva és előre köszönve menjen el a nap bármely szakában, függetlenül a hierarchiában betöltött szerepétől. Amikor ezt (is) hiányolva összehasonlítani próbálom a jelen kori hajózást a légiközlekedéssel, sokszor kapom válaszként, hogy a hajókon erre megfizetik az ott dolgozókat. De ki kell, hogy ábrándítsam a szkeptikusokat: a többség nem keres jobban, mint mi otthon és az életkörülményeiket tekintve kimondottan hátrányosabbak a hajón dolgozók kb. 90-95%-a. 
Visszatérve a tisztekhez, minden létező rendezvényen megjelennek a rangidős vezetők és bemutatkoznak a nagyérdeműnek. A mai törzsutas összejövetelen is kötetlen hangulatban, magukat egyenként, némi humorral megfűszerezve mutatták be. A prímet Patrik kapitány vitte, de a többiek sem maradtak el tőle. Tulajdonképpen a következő felállásban épül fel a hierarchia csúcsa. 
A "master", azaz a parancsnok az egyszemélyes "nagyágyú" a fedélzeten. Minden utas vele akar találkozni, beszélgetni, kezet rázni. Ha nem tudnánk, hogy szakmába vágó feladatai is vannak, azt is hihetnénk, hogy csak reprezentálás végett tartózkodik a hajón, ugyanis rengeteg közszereplésen vesz részt a jótékonysági futástól a tortadíszítési játékig, szinte mindenben. Két helyettese az un. Staff Captain, aki a teljes személyzetért felel a műszaki vonalon, de beleszólási jogkörrel az utaskiszolgálási témákban, valamint az un. Hotel Director, aki az utasok ellátásának teljes körű vezetője, s mint ilyen, akár egy komplett szállodának is a feje lehetne. A Staff Captain alá tartozik a Vezető Mérnök és csapata, valamint a repülésből is ismert Első-Tiszt (3 fő), Másod-Tiszt (2 fő) és az őket szakmailag kiszolgáló altisztek (3 fő). A Staff Captain ugyanakkor a "master" pozíció várományosa is és egyszer belőle is parancsnok lesz egy hajón. A Hotel Director beosztotti köre fentinél még összetettebb. A vezető séf mellett külön az italok és ételek beszerzésével, az elszállásolás minőségével, a takarítással, az ügyfélszolgálattal, az angolul nem beszélő vendégek problémáival, a szórakoztatással és a törzsutasokkal foglalkozó vezetőket tömöríti.
 
Este kitűnő programmal zárták a napot a hajó énekesei és táncosai, kiemelkedő előadást nyújtva vendégművészként a társulathoz csatlakozó ukrán professzionális táncos pár, Irina és Maxim, akik Fred Astaire egyik híres filmjének betétdalára lejtettek quick-stepet. Mindezt nem tudta feledtetni a később megrendezett kareoke résztvevőinek tragikus hangzása sem, amelyről akkor jöttem el, amikor az egyik floridai nyugdíjas, Patsy Cline "Crazy" című világhíres dalát próbálta meg macskajaj módjára elnyávogni.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://tengerremagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr902884147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása