Korzikán, a szokásos hajnali érkezés helyett egy - számomra - végre kényelmes időpontban, délelőtt 10 órakor kötöttünk ki. Mivel Ajaccio relatív kis méretével éppen csak városnak mondható, a Navigator szinte a főtéren "landolt". Hatalmas méreteivel uralta a színt, teljesen apróvá zsugorítva a Napóleonnak, anno otthont adó, több száz évvel ezelőtt kialakult városmagot. A hajóról letekinteni a belvárosra óriási élmény volt. Színes, francia-mediterrán építészeti stílusban kialakított épületek, hatalmas pálmákkal és a már messziről hallható és utánozhatatlan hangú tangó harmonika tette teljessé a képet. Szinte már-már vetekedni látszott Palma de Mallorca hangulatával.

 

Mindezek ellenére és mellett úgy határoztunk, hogy autót bérelve megnézzük a szigetet, egy kicsit nagyobb betekintést nyerve az "igazi" Korzika mindennapjaiba, de itt is szembesültünk azzal a már említett problémával, hogy a hajó érkezése és indulása között rendelkezésre álló idő rettenetesen kevés. Maga a sziget meseszép természeti adottságokkal bír. Hatalmas hegyvonulatok osztják fel az észak-déli tengelyen sok-sok völgyre a tájat. Némelyik hegycsúcson még a hó is fehéren vakított, pedig a part mentén a hőmérő higanyszála már rég meghaladta a 27-28 fokot. Ugyanakkor a hegyeknek köszönhetően sajnos csak lassan lehet előrejutni a számtalan girbe-gurba, szerpentines útszakaszon, pedig az átlagos 60 km/órás sebesség tartható volt. Korzika minden szépsége ellenére ott maradt alul a Mallorca-val való összehasonlításban, hogy vezetési kultúrájuk még a balkáni szintet sem üti meg. A helyi KRESZ teljesen hidegen hagyja az ott élőket, de még ez lenne a legkevesebb! Agresszívan, erőszakosan nem csak saját, de mindenki más életét is veszélyeztetik a szerpentines kanyarok előtt és kanyarokban végrehajott hajmeresztő előzéseikkel, a záróvonalak totális figyelmen kívül hagyásával és az egykezes vezetési morállal, miközben mindenkinek kézi váltós autója van és a másik kezében telefonon cseveg. Természetesen mindezt kövér gázzal és hihetetlen arroganciával... Ha nem sikerülne az előzési manőverük, mert a kanyarban szemben megjelenik egy szemben száguldó, s te rákényszerülsz arra, hogy az idiótát magad elé beengedd egy fickós fékezéssel, hát köszönetet ne várj érte! Számukra ez így teljesen elfogadott.

Apró megjegyzésként csak annyit, hogy a fentiek ellenére mégis szívesen gondolok majd vissza az utakra, ugyanis ennyi Cinquecento-t még nem láttam egy helyen. Legalább is ennyire koncentráltan. Minden sarkon feltűnt egy Fiat 500, akár a tengerparton, akár a városban, akár a hegyek közt jártunk. Még Róma, Párizs vagy London utcáin sem láttam ennyit belőlük, úgyhogy Korzika, szerintem méltán válhatna az 500-asok "fővárosává". :)

 

Hatalmas búcsú ünnepséggel köszöntek tőlünk el a hajón az utolsó este. Külön a színházban, egy speciálisan erre az alkalomra összeállított show egyveleggel, amelynek végén hosszú sorokban a színpadra érkezett minden, a hajón található szakma képviselője, hogy amolyan amerikai, giccses, de kétségtelenül hatásos parádéval köszönjék meg nekünk, utasaiknak, vendégeiknek a részvételt. A végén hatalmas ováció, felállva tapsoló közönségnek intett búcsút a parancsnok, Patrik kapitány és személyzetének képviselői. Természetesen hajnalig tartott a vígadalom, mert a többség ki akarta használni az utolsó órákat is a nagy utazásból. Magam is, a spanyol bárban dolgozó barátainkkal mulattam az időt addig, amikor már éreztem, hogy még segítség nélkül felkapaszkodhatok a szobámba...

 

EPILÓGUS

 

Másnap hajnalban, már 4 óra körül békésen ringatóztunk az olasz Chivitavecchia kikötőjében, ahonnan kényelmesen, s gyorsan eljutottunk a római repülőtérre, hogy immáron magyar földre lépve a Malév gépének fedélzetén, örülhessek a hazatérésnek. Az elmúlt két hét sok mindenre rávilágított és sok élményt adott pro és kontra. A Queen Mary korának megidézésével kapcsolatban pedig megerősített abban, hogy a klasszikus átkelések kora igenis nem zárult le! Azt kell csak tudomásul vennem/vennünk, hogy a technika előrehaladtával, s az elérhető árakkal már jóval szélesebb rétegek vehetik birtokba a hét tenger úszó palotáit, ezáltal színesítve a utasösszetételt. S a mai ismeretanyagunkkal valószínűleg borzasztóan unatkoznánk, ha az aranykor óceánjáróin utazhatnánk. (S akkor még ki gondol arra, hogy az akkori viselkedési normákat a mai utasoknak csupán töredéke tudná magáénak...) Egy szó, mint száz: a stílus és az elegancia elérhetővé vált, csak tudni kell vele élni! S ezek az átkelések, ezeken a hajókon megadják a lehetőséget az időutazásra is. Akinek szíve ezt diktálja, még a Queen Mary nyomára is rálelhet! S ebben még az sem jelenthet akadályt, ha egy kicsit korábban is kellett volna megszületnünk...

 

Palma de Mallorca-n ért a hajnal, színpompás virradattal festette arany színűre a kikötőt, amikor alig élve az előző esti vígasság következtében, fájdalmasan lassan kievett a fene az ágyból és széthúztam a balkont takaró függönyöket. Rájöttem, hogy már csak két este áll előttem és a hosszú utazásnak vége. Nem akarok előre szaladni az epilógust illetően, de a reggeli nyomott hangulatomnak ez a gondolati sor is része volt.

Persze nem hagytam magamat, s teljes erőbedobással - már ami megmaradt belőle... - belevetettem magamat a város felfedezésébe. Azt kell, hogy mondjam: igen megkedveltem a helyet, pedig a főváros határain túlra nem is sikerült eljutni. Mallorca még időszámításunk, azaz a Krisztus előtti korra teszi fővárosának alapítását, amely a Római Birodalomnak köszönhető. Természetesen később a Spanyol Királyság részeként kezdett kereskedelmi központtá fejlődni, s ma már a turizmus és egyes mezőgazdasági termékek, mint az oliva előállítása egészíti ki gazdaságát. Palma de Mallorca gazdag történelme, amely nem volt mentes a mór behatástól is, tökéletesen visszatükröződik építészetében és az óváros képében. Szűk, sokszor sikátoros utcákon váltják egymást a több száz éves lakóházak, az utcaszinten keverednek a hagyományos, régimódi boltok a vadonat új divatmárkák képviseleteivel, számtalan étterem, bisztró, cukrászda és az elmaradhatatlan tapaz bárok tarkítják a képet. Lépten-nyomon, egymástól pár háztömbnyi távolságban középkori templomok garmadájával fut össze a turista. 

Ezek közül kiemelkedik világhírű katedrálisuk épülete, amely a tenger felől megközeítve a várost, már messziről látható és tökéletes gót formáival, valamint masszív méreteivel uralkodik a kikötő és a város felett. Fenséges látványt nyújt kívülről és belülről egyaránt. Mellette állva, méreteit testközelből látva döbbenet fogja el az embert, hogy építésének idején ugyan hogyan voltak képesek az akkori emberek ilyen technikai csoda kivitelezésére?! Belseje hasonlóan lenyűgöző, s nem csak azért, mert a világ legnagyobb rózsaablakával büszkélkedhet. Jelen beszámolómban, fényképek hiányában sajnos nem tudom éreztetni a méreteket és a pompát, de otthonról majd ezen is segítek. 

A másik kiemelkedő épülete - a sok közül - a Castillo Bellver, amely a városban található pár kimagaslás közül, egy - Gellért-hegy méretű - dombon, egy érintetlen citrus erdő közepén álló középkori erőd, pazar kilátást biztosítva elsődlegesen a kikötőre, de a városra egyaránt. Miután a "nagy rohanásban" időnk fogytán volt, ide már taxival mentünk az óvárosból, s legnagyobb meglepetésemre, habár maga a város drágább Budapestnél, a taxi kb. 20%-kal volt olcsóbb. Természetesen a panoráma, amely az erőd tetejéből élvezhető volt, megérte ezt az áldozatot is. A 26-27 fokos nyár, a napról-napra erősödő napsugárzás, a citrusok illata, a marinában ringatozó számtalan kishajó és yacht, valamint a ránk váró, büszke Navigator of the Seas tette teljessé a város látványát. Örömmel jöttem el ebből a híres turista paradicsomból, mert tudom, szívesen térek még vissza, ha alkalom adódik rá.

 

Ismét egy privát meghívóval kedveskedtek a hajó vezető beosztású tisztjei. Délelőtt zártkörű összejövetelt rendeztek közvetlen a hajóhíd mögött található tiszti lakban, ahol a legmagasabb rangú vezetők közül hárman nyitott ajtókkal fogadtak otthonuktól távoli otthonukban. A közel 30 meghívott kötetlen hangulatban töltött másfél órát a parancsnok, Patrik kapitány, a vezető mérnök és a hotel igazgató vendégszeretetében. A helyzet az, hogy efféle partikról eddig még nem hallottam, s szerintem a többi meghívott sem, úgyhogy igen kellemes és érdekes, új élmény volt ez mindannyiunk számára.
 
Bejutni a privát, némelyeknél az intim szférát súroló közegbe, főleg ilyen "nagycsoportosan", nekem biztosan nem lenne az ínyemre. Ráadásképpen mindegyik résztvevő kabinjában hatalmas svédasztal, vagy 10 féle alkoholmentes és keményebb ital, valamint két-két felszolgáló várt bennünket. Érdekes volt látni, hogy kizárólag a hotel igazgató lakrészében volt nem egy, de temérdek, az életét valamilyen szinten bemutató apró-cseprő emlék, fénykép, tárgy. A parancsnok és a vezető mérnök sokkal sterilebben, előlünk elzártan tartotta ezen személyes homijait. Mindenesetre nagyon érdekes volt látni hogyan is élnek a 10 hetestől 6-7 hónapig terjedő szerződéseik során. Természetesen Patrik kapitány a szokásos tengerészeti adomákkal szóraakoztatta az egybegyűlteket, rámutatva, hogy ő is csak addig élvezi a rá ruházott hatalmat, amíg az "admirális" (értsd: Londonban élő felesége) a fedélzetre nem lép... Onnantól már ő sem az, akinek mi látjuk. A kanadai (bár eredetileg szerintem indián vagy hawaii származású) vezető mérnök ugyanakkor a legnagyobb átéléssel mesélt szakmájáról, szinte megállás nélkül, ismertetve bennünket arról, hogy a 100% megbízhatósági mutatók mellett működő hajtóművek mindössze 43 fő személyzet irányítása alatt teszik a dolgukat úgy, hogy éjjel teljesen automata üzemmódban, 8 órán át teljesen magukra vannak hagyva! Érdekes volt arról is hallani, bár ezt Patrik kapitány is említette, hogy habár a különböző hajótársaságok személyzetei teljesen jó kapcsolatban állnak egymással és sokszor ki is segítik egymást, a Royal Caribbean hajók műszakilag folyamatosan a kornak megfelelő újításokkal lettek ellátva, míg más - hasonlóan neves - kompániák még mindig a 15-20 évvel ezelőtti technikai színvonal alapján építtetnek új és új hajókat. 
 
Egy nemrég megtörtént esetet el is mesélt nekünk, ami közte és a Ruby Princess parancsnoka között zajlott le egy egymást követő kikötésüket követően, ugyanazon kikötőben.
A két hajó kora között alapvetően nincs különösebb eltérés, műszakilag azonban nagyon is sok. A Navigatorba beépített un. azipodok és oldalmotorok biztosítják a hallatlanul precíz és gyors manőverező képességet, rásegítve egy, a repülésből átvett GPS alapú helymeghatározó számítógépes irányító rendszerrel, ugyanakkor a Ruby a hagyományos, jól bevált fix hajócsavarokkal dolgozik. Így történhetett meg az, hogy egy viszonylag szeles reggelen, miután kikötöttek, a két kapitány a mólón beszélgetett, s a Princess parancsnoka panaszkodott a beállás körülményeire, nehézségére, hogy az utolsó métereken tóló hajókat is igénybe kellett vennie a precíz dokkolás érdekében. Patrik kapitány tettetett csodálkozással hallgatta, s rögtön értetlenségének adott hangot, hiszen mint válaszában rámutatott, az ő hajóján nem ő, nem a helyettese, de nem is a vezető mérnök, hanem az egyik első-tisztje hajtotta végre a manővert, teljesen egyedül, miközben ő békésen itta reggeli kávéját... Természetesen azonnal meg is kapta a Princess kapitányának "melegebb éghajlatra" küldő szózatát! :D
Sok hasonló cukkolást mesélt még el, ami a különböző cégek hajói között hangzottak el, de kiemelte, teljesen bajtársias a kapcsolatuk egymással. Nyoma sincs a marketing gépezetek egymás elleni kampányának a tengerészek között.
 
Ma este végre táncparketté változott a Studio B, a jégpáncél felett hatalmas területen lejthettek a párok, tapasztaltak és kevésbé gyakorlottak a swingtől, a szambán és cha-cha-cha-n át a keringőig minden létező korszak örökzöld melódiájára. Én sajnos és ismét szárnyaszegetten kellett, hogy mások örömtáncát élvezhessem, de amióta ráébresztett arra Jóanyám, hogy nem a lépéskombinációk követése a lényeg, hanem a szívből jövő tánc, ülve járó lábaimmal is el tud ragadtatni a táncoló résztvevők boldogsága.
 

Ma, a szöveg helyett beszéljenek az elmúlt pár nap képei...

Ma ismét megtörtént, ami általában és sajnálatosan jellemző egy hajóút esetében: nem volt elegendő idő a hely felfedezésére. Igazából ma már nincsenek illúzióim, tudom, hogy az általában nyolc óránál nem hosszabb megállók során csak ízelítőt kaphatunk a hely szellemiségéből. Maga a "genius loci" nagy valószínűséggel soha nem lesz a miénk, ha csak a hajóról leszállva tekintjük meg a világ csodáit. Természetesen ezt a hátrányt kisebbítendő, az összes hajótársaság úgy aposztrofálja utazásait, hogy egy kirándulás esetében picit fontosabb maga a mód, ahogy valahova eljutunk, mintsem maga a helyszín.

Tenerife szigete sokkal jobban megérintett, mint azt előre gondoltam. Talán annak is köszönhető mindez, hogy egyrészt eleve negatív előítéletekkel érkeztem, másrészt jó volt a társaság. Ezúttal, szakítva a számomra már hagyománynak tekinthető eljárással, nem fizettem be a hajtársaság egyetlen fakultatív kirándulására sem. Igazából nem azért, mert fenntartásom lenne a szervezést illetően, hiszen az majdnem mindig professzionális. Első európai hajós állomásomon élni szerettem volna ama kiváltságommal, hogy habár soha nem jártam itt ezelőtt, mégiscsak hazai pályára akadtam, már ami Európát illeti és ez nagyon jó érzéssel töltött el. Annyira jó európainak lenni Európában, s látni - kis kárörvendéssel - az amerikai utasok elveszettségét... Ami ránk nem jellemző az USA-ban, hiszen ott minden annyira "egyértelmű"! ;) Természetesen, aki hozzánk fordult az utasok közül, azt szíves örömest kisegítettük információval, de a többség már a pénznemek átváltásánál elakadt... Akárhogy is, Babos Niki barátom tiszteletére hiába kerestem magam is a "chocolate con churros" elnevezésű reggeli édességet, nem sikerült rátalálnom Santa Cruz de Tenerife-n. (Pedig hidd el Niki! Annyira jól tudtam - magamat is meglepve - spanyolul rákérdezni, hogy mindig bő és ékesszóló spanyol választ kaptam arról, hogy sajnos náluk ugyan nincs, de próbáljam meg itt és itt.)
Következett az előre, a Lupus-Travel profi csapatának köszönhetően lefoglalt bérautó felvétele. A Hertz irodája a bérlési okmányok szerint reggel 9-kor nyit. Az alkalmazott, délies nyugalommal 9-kor még csak megérkezett az iroda leredőnyözött bejáratához, ellenben azonnal munkába állt 5 perc alatt és kiadta gépkocsinkat negyed órán belül probléma nélkül. A későbbi szieszta ellenére zárt irodához azt is megengedte, hogy a megfelelő helyre eldugva a kulcsot, nyitvatartási időn kívül adjuk le az autót. Erre később nagy szükségünk is lett... 
 
Maga Tenerife szigetén az épületek semmilyen különösebb építészeti látványban nem részesítenek. Amolyan mediterrán, unalmas, színes és új építésű házak egymás mellé dobálva, követve a domborzat sajátosságait. Ellenben a természet tényleg hihetetlenül látványos és folyamatosan változó. Az északi part vulkanikus eredetű, fekete színű homokja a strandokon, a völgyekben megtalálható banánfa ligetek és egyéb citrusok, a sziget közepén magasodó Teide nevű vulkánt körülvevő fenyvesek és a vulkán közvetlen közelében található marsi táj csodálatos, lenyűgöző és felejthetlen élményt nyújtanak. Egy állítólagos érdekesség, hogy a Star Wars trilógia filmjeit is ezen a vidéken forgatták, már ami a kietlen tájakat illeti. A Teide vulkán lábától 10 percenként induló lanofka viszi az utasokat a csúcshoz közeli kilátóba, ahonnan tiszta időben nem csak az összes Kanári szigetet lehet látni, de még Afrika partjait is. Aki pedig van annyira vállalkozó szellem, hogy a krátert is testközelből megnézze, annak a látogatást egy nappal előre, egy megadott internetes elérhetőségen kell jeleznie, s ha a hatóságok visszaigazolják, a helyszínen még egy ellenőrző ponton átjutva teheti meg a kb. 45 perces sétát hegynek fel. A panoráma csodálatos, a szervezettség bőven magasabb szintű, mint azt a mediterrán térségtől elvárnám. Mondanom sem kell, hogy a hazafelé vezető út ki lett centizve a megannyi látnivaló miatt, így a hajót az utolsó pillanatban sikerült csak elérni, amit átlagosan 80 km/órás sebesség jellemzett a szerpentines utakon lefelé és igazi, magyaros vezetési stílus(talanság) a városban, hogy az utolsó 500 méteren még mindig taxit kelljen igénybe venni a hajó bejratának pallójáig. Érdekes vágta volt, de ehhez már hozzá vagyok szokva, ha utazom...  
 
Egy szó, mint száz, az elmúlt hét passzivitását követően, a mai nap teljesen kivette mindannyiunk energiáját és nem volt olyan izomlázat okozó edzőtermi nap, ahol ennyire elfáradtam volna az elmúlt héten. Az esti medence parti, csillagos éjszakai bulit pedig hiába vártuk meg ébren, a feltámadó szél teljesen tönkretette. A víz kilépett medréből, nyugágyak kezdtek önálló életet élni és csak a legelszántabbak, jól beöltözve álltak ki az éjféli büfé melletti tánctérre hogy mindenáron "nyaraljanak". Az egészet fentről szemlélve az UFO-ból, kezemben a Washington Almámmal,  csak annyira emlékszem, hogy a hajó halad, az utasok élvezik az életet és körülöttünk minden ringatózik... Sway!
 

A Queen Mary nyomában - 8.nap

2011.05.10. 02:34

Tenerife már csak karnyújtásnyira van tőlünk és ez látszik is az utasokon. Már mindenki a partraszállást várja, s ezúttal sokkal inkább, mint egy hagyományos part menti út során. Akármennyire is megpróbálnak minden igényt kielégíteni, itt a hajón, folyamatosan hét nap a vízen, az akkor is hét nap a vízen. S ezen még az sem segít, hogy tudjuk, az óceánjárók aranykorában nem volt több, mint négy-öt nap az átkelés. Persze, mint azt már korábban írtam, akkoriban nem a feltétel nélküli kényelmes ringatózás volt a cél, hanem a minél gyorsabb haladás, az akkori technikai szintnek megfelelő és elfogadott szüntelen instabilitással.

Pár napja - persze nem váratlanul - de kellemes meglepetésként érkezett meg a parancsnoki meghívó a hídra, amely kétségtelenül az egyik legklasszabb betekintés a színfalak mögé egy efféle járművön. Természetesen szeptember 11-e a hajózásra is kihatással volt, egyes gyakorta hajóra szálló utasok elmesélése alapján, pl. a Carnival Cruises hajóin ki-be mászkálhattak az utasok a hajó irányításának abszolút központjának számító hajóhídra. Manapság ez már csak a parancsnok meghívójával lehetséges, s ezért sem árt törzsutasnak lenni, mert minél gyakrabban utazik valaki, annál valószínűbb a bejutás az utasok elől elzárt és érdekfeszítő helyekre.
A hajóhíd - ezen a hajón - hatalmas területet jelent. Több, mint szimpla irányító kabin, hiszen a közepén valóban megtalálható a repülőgépek pilótafülkéjére erőteljesen hajazó irányító pult és a hozzá tartozó két "pilóta" ülés, de tőle mindkét irányban, hozzávetőlegesen 50-60m2 szabad terület kínálkozik, amelyek az egyik oldalon további számtógépeknek, kijelző paneleknek és irodahelyiségnek ad otthont, míg a másik irányban pihenő és tárgyaló résznek biztosít helyet. Mindezt egy légtérben, hogy átlátható és minden parancs tisztán hallható legyen minden egyes pillanatban. A hajóhíd a legvégén, mindkét oldalon a hajó testétől bő négy-öt méter távolságra kinyúlik a víz fölé, s ezzel biztosítják a hajó teljes hosszának belátását és felügyeletét kikötés közben. Ezért is helyeztek ugyanolyan irányító pultokat a ezekre a kilógó egységekre, hogy a móló oldalán állva, folyamatosan és közvetlenül legyenek képesek a manőverezésre. Apropó manőverezés! A Navigator 310 méteres hosszával és 20 csomós átlagsebességével 1 mérföld (= 1.852 km) úthossz szükségeltetik az azonnali - kényszerhelyzetnek minősülő - leállás esetén. Mindezt csak akkor tudják kivitelezni, ha a hajó bedőlése nem haladja meg a 2°-t, ugyanis ennél magasabb értéknél úgy viselkedne, mint azok a jet ski-k, amik könnyeden farolnak a vízen történő forduláskor. 5° esetében a medencékben lévő víz mennyiség szabadon lépne ki medréből.
 
Egyébként a Navigator és testvérhajói összesen hat hajócsavarral, illetve motorral vannak felszerelve. Ezek közül három a hajó tatja alatt található külön, áramvonalazott házban, melyből a két szélső 180°-ban képes elfordulni, míg a középső fixen áll. A másik három pedig a hajó orrában, a függőleges tengely mentén képes a rendkívül gyors és egy helyben történő megfordulás kivitelezésére. 
Radarból összesen öt teljesít szolgálatot, melyek közül egy az orrban, egy a tatban, három pedig a hajóhíd felett helyezkedik el, ezzel szinte lehetetlenre szűkítve a bármivel történő összeütközést, illetve az időjárási helyzet nem megfelelő előrejelzését. A képernyőkre maximum 24 tengeri mérföld sugarú körben képes kivetíteni a domborzat, az időjárás és a forgalom adatait. Érdekes, hogy a repülésből átvett "ütközést elkerülő és figyelmeztető" rendszert szinte a tökélyre tudták fejleszteni, mert nem csak jóval előre figyelmezteti a tengerészeket, hogy mire figyeljen, de a veszélyt jelentő forrásról minden publikusan tudhatót, kérésre prezentál. Így a körülöttünk közlekedő hajók nevét, sebességét, méretét, irányát, a fedélzeten lévő lelkek számát, hívójelét, stb. mind-mind kijelzi. Ez alól kivételt kizárólag a haditengerészet hajói és az apró csónakok jelentenek. Utóbbi kategóriába tartozott az a kubai menekülteket szállító tákolmány is, amely elcsigázott és teljesen kimerült utasait pár hete vette fedélzetére a mi hajónk, s adott át később az amerikai parti őrségnek. Apró érdekesség, hogy parancsnokunk elmondása alapján, valamilyen általa sem ismert oknál fogva, ezek a kiránduló hajók mind gyorsabbak, mint a parti őrség naszádjai... Számomra ez annál is érdekesebb, mert itt tudtam meg azt is egy előadás során, hogy a második világégés során a német tengeralattjárók azért nem támadták meg soha a brit luxus óceánjáróból csapatszállítóvá átalakított Queen Mary-t, mert az gyorsabb volt torpedóik sebességénél, s ezt a németek tudták. Gondolta volna ezt bárki?
 
Visszatérve a jelenbe, ma este kevés időt tölt kedvenc égitestem, a Hold az égbolton, de a csillagokkal teletűzdelt égen dominánsan uralja az utánozhatatlan panorámát. A kristálytiszta levegőben hasítjuk a hullámokat, hogy végre megpihenhessen pár órára a büszke Navigator Santa Cruz de Tenerife forgalmas kikötőjében. Addig is, míg odaérünk egy régi dalt dúdolgatok tágas balkonunkon (hála Istennek senki sem hallja...), mely legalább annyira kedves számomra, mint maga a Hold és a hajózás. Twist-twist!!! ;)
 

A Queen Mary nyomában - 7.nap

2011.05.09. 04:30

Visszatért a napsütés, s az óceán is megnyugodott az utóbbi két nap háborgását követően. Igaz még egy napot el kell töltenünk a hajón, míg a Kanári-szigetekhez érünk, de édes ez a rabság. Mint eddig is minden nap, a maira is jutott az érdekességekből. Egyrészt bemutatták a törzsutasok még magasabb tagsági szintjének a jégszínház társulatát, egy zártkörű összejövetel keretében, másrészt 40 szerencsés és vállalkozó szellemű vendég megtekinthette a hajó színháza működésének és működtetésének kulisszatitkait, hátterét.

A jégszínház minden Royal Caribbean hajón a Studio B névre lett keresztelve, s immáron 10 hajójukon is fellelhetőek ezek a szórkoztatási centrumok. Ez különösen szép teljesítmény, hiszen már majdnem a flotta fele rendelkezik vele. Mindamellett a világ egyetlen hajótársaságaként büszkélkedhetnek ezzel a szolgáltatással! Maga a jégszínház a legfrissebb műszaki vívmányokat vonultatja fel mind fény-, mind hangtechnikában. A hajó súlypontja miatt a legalsó, utasok által is látogatható fedélzeten helyezték el, ami egyrészt teljesen egyértelmű, ugyanakkor a hatalmas jégfelület hűtése külön nehézséget okoz az alatta található gépház miatt. Az sem elhanyagolható, hogy a jégpálya súlya meghaladja a 317,5 tonnát! Egyszóval technikai bravúr (ez is) a javából. 

A társulat 10 főből, 5 fiú és 5 lány részvételével áll össze. A tagok egytől-egyig profik, saját országuk világbajnokai, akik a versenyzést már befejezték és életüket, fiatal korukra való tekintettel, ezzel a munkával próbálják megalapozni. Jelen esetben Ausztrália, Franciaország, Kanada, Lengyelország, Litvánia, Svédország és az USA képviselőiről beszélhetünk. Egy-egy ilyen csapat tagjai, habár egyénileg szerződtetik őket, egyazon időtartamra kapják a szerződésüket, így hat hónap elteltével egyszerre mennek szabadságra és egy teljesen új gárda veszi át a helyüket. Az újak, mivel az "öregek" Rómából velünk együtt utaznak haza, már itt vannak és figyelik elődeiket. Természetesen a parancsnok itt is megjelent, s hogy elég hatásvadász legyen a belépője, nem saját lábán lépett a jégre, hanem egy jégegyengető gép tetején ülve hozatta be magát. Lassan már megszokja tőle az ember a hasonló gegeket.

A színház esetében, amely a mi hajónkon a Metropolis keresztséget kapta, egy szintén ultramodern, 1500 főt kényelmesen befogadó, két szintes, bárral ellátott teremről beszélhetünk. A hajó elejében, szinte az orrában kapta meg helyét, amely bizonyos hátrányokkal itt is jár, bár a legfőbb gondot a táncosoknak a hullámzás jelenti. A legérdekesebb rész számomra nem a színpad sűlyesztő vagy színfalakat mozgató rendszere volt, hanem a teljes hangkeverő pult, illetve nevezzük inkább "állomásnak". Habár 2002-ben, a hajóval egyidőben született, s ezáltal még nem digitális, mégis kezelője szerint a világ ma is fellelhető egyik legnagyobb és legmegbízhatóbb ilyen rendszere, több mint 60 bejövő csatornát kezelve egyidejüleg. Minden hozzá kapcsolódó kiszolgáló eszköz persze számítógépek által vezérelt és ebből kifolyólag hallatlan, másodpercek tört részeihez igazodó precizitás jellemzi az összes előadást. A lámpák is egy előre betáplált koreográfiát követnek, minek értelmében nem tud elcsúszni egymástól a zene, a hang és a világítás. S, ha valamelyik énekes mikrofonja felmondaná a szolgálatot, az előre felvett énekhangok azonnal kiváltják a bajba jutott művészt olyan gyorsasággal, hogy azt a nézők észre sem tudják venni, mert ahogy mondani szokták: "...The show must go on..." Egy-egy produkció ellenben elég sokáig, 8-10 évig is fut, hiszen rengeteg időt és energiát ölnek bele a floridai Hollywood egyik műhelyében, ahol a kiválasztott énekesek és táncosok még a szárazföldön kell, hogy betanulják az előadásokat, ugyanis a hajón már teljesen magukra maradnak. Nincs koreográfus, öltöztető, karmester, csak önmaguk és az ezerszer begyakorolt mozdulatok.

Ma este a második, un. formális estén vagyunk túl, s kedvenc ukrán énekesnőm sokadik ámulatba ejtő produkcióján. Ez az első szerződése hajón, s amint végetér hat hónapos küldetése, Rómában ő is elhagyja a Navigatort. Állítólag örökre, mert a hajós lét nem neki való. Az jár a fejemben, hogy ez a tehetséges és szép lány vajon mire számított? S mit akarhat?

süti beállítások módosítása