A Queen Mary nyomában - 13.nap (Korzika) & Epilógus
2011.05.15. 22:45
Korzikán, a szokásos hajnali érkezés helyett egy - számomra - végre kényelmes időpontban, délelőtt 10 órakor kötöttünk ki. Mivel Ajaccio relatív kis méretével éppen csak városnak mondható, a Navigator szinte a főtéren "landolt". Hatalmas méreteivel uralta a színt, teljesen apróvá zsugorítva a Napóleonnak, anno otthont adó, több száz évvel ezelőtt kialakult városmagot. A hajóról letekinteni a belvárosra óriási élmény volt. Színes, francia-mediterrán építészeti stílusban kialakított épületek, hatalmas pálmákkal és a már messziről hallható és utánozhatatlan hangú tangó harmonika tette teljessé a képet. Szinte már-már vetekedni látszott Palma de Mallorca hangulatával.
Mindezek ellenére és mellett úgy határoztunk, hogy autót bérelve megnézzük a szigetet, egy kicsit nagyobb betekintést nyerve az "igazi" Korzika mindennapjaiba, de itt is szembesültünk azzal a már említett problémával, hogy a hajó érkezése és indulása között rendelkezésre álló idő rettenetesen kevés. Maga a sziget meseszép természeti adottságokkal bír. Hatalmas hegyvonulatok osztják fel az észak-déli tengelyen sok-sok völgyre a tájat. Némelyik hegycsúcson még a hó is fehéren vakított, pedig a part mentén a hőmérő higanyszála már rég meghaladta a 27-28 fokot. Ugyanakkor a hegyeknek köszönhetően sajnos csak lassan lehet előrejutni a számtalan girbe-gurba, szerpentines útszakaszon, pedig az átlagos 60 km/órás sebesség tartható volt. Korzika minden szépsége ellenére ott maradt alul a Mallorca-val való összehasonlításban, hogy vezetési kultúrájuk még a balkáni szintet sem üti meg. A helyi KRESZ teljesen hidegen hagyja az ott élőket, de még ez lenne a legkevesebb! Agresszívan, erőszakosan nem csak saját, de mindenki más életét is veszélyeztetik a szerpentines kanyarok előtt és kanyarokban végrehajott hajmeresztő előzéseikkel, a záróvonalak totális figyelmen kívül hagyásával és az egykezes vezetési morállal, miközben mindenkinek kézi váltós autója van és a másik kezében telefonon cseveg. Természetesen mindezt kövér gázzal és hihetetlen arroganciával... Ha nem sikerülne az előzési manőverük, mert a kanyarban szemben megjelenik egy szemben száguldó, s te rákényszerülsz arra, hogy az idiótát magad elé beengedd egy fickós fékezéssel, hát köszönetet ne várj érte! Számukra ez így teljesen elfogadott.
Apró megjegyzésként csak annyit, hogy a fentiek ellenére mégis szívesen gondolok majd vissza az utakra, ugyanis ennyi Cinquecento-t még nem láttam egy helyen. Legalább is ennyire koncentráltan. Minden sarkon feltűnt egy Fiat 500, akár a tengerparton, akár a városban, akár a hegyek közt jártunk. Még Róma, Párizs vagy London utcáin sem láttam ennyit belőlük, úgyhogy Korzika, szerintem méltán válhatna az 500-asok "fővárosává". :)
Hatalmas búcsú ünnepséggel köszöntek tőlünk el a hajón az utolsó este. Külön a színházban, egy speciálisan erre az alkalomra összeállított show egyveleggel, amelynek végén hosszú sorokban a színpadra érkezett minden, a hajón található szakma képviselője, hogy amolyan amerikai, giccses, de kétségtelenül hatásos parádéval köszönjék meg nekünk, utasaiknak, vendégeiknek a részvételt. A végén hatalmas ováció, felállva tapsoló közönségnek intett búcsút a parancsnok, Patrik kapitány és személyzetének képviselői. Természetesen hajnalig tartott a vígadalom, mert a többség ki akarta használni az utolsó órákat is a nagy utazásból. Magam is, a spanyol bárban dolgozó barátainkkal mulattam az időt addig, amikor már éreztem, hogy még segítség nélkül felkapaszkodhatok a szobámba...
EPILÓGUS
Másnap hajnalban, már 4 óra körül békésen ringatóztunk az olasz Chivitavecchia kikötőjében, ahonnan kényelmesen, s gyorsan eljutottunk a római repülőtérre, hogy immáron magyar földre lépve a Malév gépének fedélzetén, örülhessek a hazatérésnek. Az elmúlt két hét sok mindenre rávilágított és sok élményt adott pro és kontra. A Queen Mary korának megidézésével kapcsolatban pedig megerősített abban, hogy a klasszikus átkelések kora igenis nem zárult le! Azt kell csak tudomásul vennem/vennünk, hogy a technika előrehaladtával, s az elérhető árakkal már jóval szélesebb rétegek vehetik birtokba a hét tenger úszó palotáit, ezáltal színesítve a utasösszetételt. S a mai ismeretanyagunkkal valószínűleg borzasztóan unatkoznánk, ha az aranykor óceánjáróin utazhatnánk. (S akkor még ki gondol arra, hogy az akkori viselkedési normákat a mai utasoknak csupán töredéke tudná magáénak...) Egy szó, mint száz: a stílus és az elegancia elérhetővé vált, csak tudni kell vele élni! S ezek az átkelések, ezeken a hajókon megadják a lehetőséget az időutazásra is. Akinek szíve ezt diktálja, még a Queen Mary nyomára is rálelhet! S ebben még az sem jelenthet akadályt, ha egy kicsit korábban is kellett volna megszületnünk...
A Queen Mary nyomában - 12.nap (Mallorca)
2011.05.13. 22:20
Palma de Mallorca-n ért a hajnal, színpompás virradattal festette arany színűre a kikötőt, amikor alig élve az előző esti vígasság következtében, fájdalmasan lassan kievett a fene az ágyból és széthúztam a balkont takaró függönyöket. Rájöttem, hogy már csak két este áll előttem és a hosszú utazásnak vége. Nem akarok előre szaladni az epilógust illetően, de a reggeli nyomott hangulatomnak ez a gondolati sor is része volt.
Persze nem hagytam magamat, s teljes erőbedobással - már ami megmaradt belőle... - belevetettem magamat a város felfedezésébe. Azt kell, hogy mondjam: igen megkedveltem a helyet, pedig a főváros határain túlra nem is sikerült eljutni. Mallorca még időszámításunk, azaz a Krisztus előtti korra teszi fővárosának alapítását, amely a Római Birodalomnak köszönhető. Természetesen később a Spanyol Királyság részeként kezdett kereskedelmi központtá fejlődni, s ma már a turizmus és egyes mezőgazdasági termékek, mint az oliva előállítása egészíti ki gazdaságát. Palma de Mallorca gazdag történelme, amely nem volt mentes a mór behatástól is, tökéletesen visszatükröződik építészetében és az óváros képében. Szűk, sokszor sikátoros utcákon váltják egymást a több száz éves lakóházak, az utcaszinten keverednek a hagyományos, régimódi boltok a vadonat új divatmárkák képviseleteivel, számtalan étterem, bisztró, cukrászda és az elmaradhatatlan tapaz bárok tarkítják a képet. Lépten-nyomon, egymástól pár háztömbnyi távolságban középkori templomok garmadájával fut össze a turista.
Ezek közül kiemelkedik világhírű katedrálisuk épülete, amely a tenger felől megközeítve a várost, már messziről látható és tökéletes gót formáival, valamint masszív méreteivel uralkodik a kikötő és a város felett. Fenséges látványt nyújt kívülről és belülről egyaránt. Mellette állva, méreteit testközelből látva döbbenet fogja el az embert, hogy építésének idején ugyan hogyan voltak képesek az akkori emberek ilyen technikai csoda kivitelezésére?! Belseje hasonlóan lenyűgöző, s nem csak azért, mert a világ legnagyobb rózsaablakával büszkélkedhet. Jelen beszámolómban, fényképek hiányában sajnos nem tudom éreztetni a méreteket és a pompát, de otthonról majd ezen is segítek.
A másik kiemelkedő épülete - a sok közül - a Castillo Bellver, amely a városban található pár kimagaslás közül, egy - Gellért-hegy méretű - dombon, egy érintetlen citrus erdő közepén álló középkori erőd, pazar kilátást biztosítva elsődlegesen a kikötőre, de a városra egyaránt. Miután a "nagy rohanásban" időnk fogytán volt, ide már taxival mentünk az óvárosból, s legnagyobb meglepetésemre, habár maga a város drágább Budapestnél, a taxi kb. 20%-kal volt olcsóbb. Természetesen a panoráma, amely az erőd tetejéből élvezhető volt, megérte ezt az áldozatot is. A 26-27 fokos nyár, a napról-napra erősödő napsugárzás, a citrusok illata, a marinában ringatozó számtalan kishajó és yacht, valamint a ránk váró, büszke Navigator of the Seas tette teljessé a város látványát. Örömmel jöttem el ebből a híres turista paradicsomból, mert tudom, szívesen térek még vissza, ha alkalom adódik rá.
A Queen Mary nyomában - 11.nap
2011.05.13. 02:22
A Queen Mary nyomában - 10.nap
2011.05.12. 02:16
Ma, a szöveg helyett beszéljenek az elmúlt pár nap képei...
A Queen Mary nyomában - 9.nap (Tenerife)
2011.05.11. 01:52
Ma ismét megtörtént, ami általában és sajnálatosan jellemző egy hajóút esetében: nem volt elegendő idő a hely felfedezésére. Igazából ma már nincsenek illúzióim, tudom, hogy az általában nyolc óránál nem hosszabb megállók során csak ízelítőt kaphatunk a hely szellemiségéből. Maga a "genius loci" nagy valószínűséggel soha nem lesz a miénk, ha csak a hajóról leszállva tekintjük meg a világ csodáit. Természetesen ezt a hátrányt kisebbítendő, az összes hajótársaság úgy aposztrofálja utazásait, hogy egy kirándulás esetében picit fontosabb maga a mód, ahogy valahova eljutunk, mintsem maga a helyszín.
A Queen Mary nyomában - 8.nap
2011.05.10. 02:34
Tenerife már csak karnyújtásnyira van tőlünk és ez látszik is az utasokon. Már mindenki a partraszállást várja, s ezúttal sokkal inkább, mint egy hagyományos part menti út során. Akármennyire is megpróbálnak minden igényt kielégíteni, itt a hajón, folyamatosan hét nap a vízen, az akkor is hét nap a vízen. S ezen még az sem segít, hogy tudjuk, az óceánjárók aranykorában nem volt több, mint négy-öt nap az átkelés. Persze, mint azt már korábban írtam, akkoriban nem a feltétel nélküli kényelmes ringatózás volt a cél, hanem a minél gyorsabb haladás, az akkori technikai szintnek megfelelő és elfogadott szüntelen instabilitással.
A Queen Mary nyomában - 7.nap
2011.05.09. 04:30
Visszatért a napsütés, s az óceán is megnyugodott az utóbbi két nap háborgását követően. Igaz még egy napot el kell töltenünk a hajón, míg a Kanári-szigetekhez érünk, de édes ez a rabság. Mint eddig is minden nap, a maira is jutott az érdekességekből. Egyrészt bemutatták a törzsutasok még magasabb tagsági szintjének a jégszínház társulatát, egy zártkörű összejövetel keretében, másrészt 40 szerencsés és vállalkozó szellemű vendég megtekinthette a hajó színháza működésének és működtetésének kulisszatitkait, hátterét.
A jégszínház minden Royal Caribbean hajón a Studio B névre lett keresztelve, s immáron 10 hajójukon is fellelhetőek ezek a szórkoztatási centrumok. Ez különösen szép teljesítmény, hiszen már majdnem a flotta fele rendelkezik vele. Mindamellett a világ egyetlen hajótársaságaként büszkélkedhetnek ezzel a szolgáltatással! Maga a jégszínház a legfrissebb műszaki vívmányokat vonultatja fel mind fény-, mind hangtechnikában. A hajó súlypontja miatt a legalsó, utasok által is látogatható fedélzeten helyezték el, ami egyrészt teljesen egyértelmű, ugyanakkor a hatalmas jégfelület hűtése külön nehézséget okoz az alatta található gépház miatt. Az sem elhanyagolható, hogy a jégpálya súlya meghaladja a 317,5 tonnát! Egyszóval technikai bravúr (ez is) a javából.
A társulat 10 főből, 5 fiú és 5 lány részvételével áll össze. A tagok egytől-egyig profik, saját országuk világbajnokai, akik a versenyzést már befejezték és életüket, fiatal korukra való tekintettel, ezzel a munkával próbálják megalapozni. Jelen esetben Ausztrália, Franciaország, Kanada, Lengyelország, Litvánia, Svédország és az USA képviselőiről beszélhetünk. Egy-egy ilyen csapat tagjai, habár egyénileg szerződtetik őket, egyazon időtartamra kapják a szerződésüket, így hat hónap elteltével egyszerre mennek szabadságra és egy teljesen új gárda veszi át a helyüket. Az újak, mivel az "öregek" Rómából velünk együtt utaznak haza, már itt vannak és figyelik elődeiket. Természetesen a parancsnok itt is megjelent, s hogy elég hatásvadász legyen a belépője, nem saját lábán lépett a jégre, hanem egy jégegyengető gép tetején ülve hozatta be magát. Lassan már megszokja tőle az ember a hasonló gegeket.
A színház esetében, amely a mi hajónkon a Metropolis keresztséget kapta, egy szintén ultramodern, 1500 főt kényelmesen befogadó, két szintes, bárral ellátott teremről beszélhetünk. A hajó elejében, szinte az orrában kapta meg helyét, amely bizonyos hátrányokkal itt is jár, bár a legfőbb gondot a táncosoknak a hullámzás jelenti. A legérdekesebb rész számomra nem a színpad sűlyesztő vagy színfalakat mozgató rendszere volt, hanem a teljes hangkeverő pult, illetve nevezzük inkább "állomásnak". Habár 2002-ben, a hajóval egyidőben született, s ezáltal még nem digitális, mégis kezelője szerint a világ ma is fellelhető egyik legnagyobb és legmegbízhatóbb ilyen rendszere, több mint 60 bejövő csatornát kezelve egyidejüleg. Minden hozzá kapcsolódó kiszolgáló eszköz persze számítógépek által vezérelt és ebből kifolyólag hallatlan, másodpercek tört részeihez igazodó precizitás jellemzi az összes előadást. A lámpák is egy előre betáplált koreográfiát követnek, minek értelmében nem tud elcsúszni egymástól a zene, a hang és a világítás. S, ha valamelyik énekes mikrofonja felmondaná a szolgálatot, az előre felvett énekhangok azonnal kiváltják a bajba jutott művészt olyan gyorsasággal, hogy azt a nézők észre sem tudják venni, mert ahogy mondani szokták: "...The show must go on..." Egy-egy produkció ellenben elég sokáig, 8-10 évig is fut, hiszen rengeteg időt és energiát ölnek bele a floridai Hollywood egyik műhelyében, ahol a kiválasztott énekesek és táncosok még a szárazföldön kell, hogy betanulják az előadásokat, ugyanis a hajón már teljesen magukra maradnak. Nincs koreográfus, öltöztető, karmester, csak önmaguk és az ezerszer begyakorolt mozdulatok.
Ma este a második, un. formális estén vagyunk túl, s kedvenc ukrán énekesnőm sokadik ámulatba ejtő produkcióján. Ez az első szerződése hajón, s amint végetér hat hónapos küldetése, Rómában ő is elhagyja a Navigatort. Állítólag örökre, mert a hajós lét nem neki való. Az jár a fejemben, hogy ez a tehetséges és szép lány vajon mire számított? S mit akarhat?